tisdag 8 februari 2011

2009-03-03 fick jag ett mejl. ett mejl från min allra bästaste vän. jag gråter lika mycket nu som då när jag läser det, jag älskar dig så min fina henrietta och jag hoppas verkligen inte att du tar illa upp av att jag lägger upp det, för det är det finaste jag någonsin har fått. du är det finaste jag har, det finns inte ord för hur mycket du betyder för mig vännen. alltid du och jag. alltid.

"Emelie Louise Lindhult. Hur skall jag någonsin kunna beskriva hur du var för mig, hur du är för mig och hur du kommer att vara för mig. Utan dig finns jag inte. Du kom in i mitt liv för mer än 11 år sedan nu. Och kvar är du. Minnen är starka min vän, de går inte att glömma, de finns där, som en del av vår kropp, som de organ vi bär inom oss, som hjärtat som hjärnan, ja minnen är starka. Jag tror på minnen, de går inte att glömma, de är lika starka genom livets alla steg. De känns, de finns, de ger oss människor känslor som vi upplevt, stunder vi haft, sorg, lycka, ånger, glädje, ja känslor som vi alla upplever under vårt liv.

Du kom in i mitt liv den där augustidagen för ja, herregud, sex år går snabbt gumman, vilka minnen du gav mig den dagen! Minnen av en liten tjej med ljusbrunt hår till axlarna, lagom solbränd, blåa ögon, de innehöll lika mycket värme och livsglädje som idag. Busig. Ja, du såg busig ut. Flashback, röd, rött, stark röd färg. Du minns med? Dina läppar, de var knallröda, rödare än rödast. De hade fått en omgång av din mammas läppstift. Det liksom gled ut lite utanför läppkanterna, kanske hade du i all hast varit skakig på handen, i nervositet för din första skoldag, det var ju stort att börja nollan, eller var det ettan kanske, eller så hade du helt enkelt stoppat in en av dina många ostriskakor i munnen innan ankomst, ja, tro inte att jag glömmer alla era riskakor i alla dess former och smaker, som låg och väntade i skåpen på Centrum vägen 6 e i Åsa.

Det var minnen det! Vi fann varandra snabbt, jag, du och en mörk liten tjej, Nadja, hon som var vår bästa vän Emelie, en av oss. Vi var så oskyldiga då, omedvetna om allt utanför, Gula huset, Djurklubben, Smiley och Lilla Jag, Pulkabackarna, Vita sand, Skytteviken, Stenviks stranden, Zorro och Rimbo, Göteborg och Da Bomb, Malins lägenhet, Get Wet, Gothia Cup, Stättared, Nadjas studsmatta, alla lata dagar på Nadjas rum, alla Vänner avsnitt, alla Glamour, Veckorévyn, Elle, Frida och Vogue tidningar, oj! Polluxtidningarna med.

Alla glassar som följt vårt matsmältningssystem, då vi tillbringat dagar på glasskafét. Minigolfen och Åsa la Pizza. Alla gånger vi bråkat med, Kevin (du var en snorunge då älskling), Charline och Erika. Alla gånger du hämtade vatten åt mig i bamba, haha, jag glömmer aldrig då du sa att vi visst bestämt inte skulle leka betjänt mer, hur många godisar du än fick i betalning från Cafét i portalen. Du har alltid varit en bestämd ung dam, det har du fått från din käre mor. Det skall du vara tacksam för, du har alltid vågat stå rakryggad. Jag minns alla dagar vi låg i solen, på din baksida. Vi solade. Nikolaus och David, Tjorven och Daffny, jag minns dem alla. Jag minns Sally, jag minns hennes gosiga tjocka mage, jag minns Tiger, Sotis och Doris. Vi tre höll ihop genom åren.

OjOjj, vad du står nära mitt sjuttonåriga och ett halvt hjärta. Du är placerad där, du samsas där med min mamma, pappa, syster och bror. Bessie och Casper finns där med. Du har alltid varit så oförståeligt, otroligt, underbart snäll mot mig. Inte bara mig, du har alltid varit omtyckt bland vänner. Du har en sådan underlig dragningskraft, många har genom åren sökt sig till dig för att få tröst, för att bli förstådd, för att få råd, för att få ta del av din hjälpande hand.

Det skall du veta, att du är unik i detta, det är ingen som så många sökt sig till, för att de litar på dig Emelie, du är en ärlig människa, en människa som är en trogen. Du finns alltid där på riktigt, för att du verkligen bryr dig om andra. Hos dig är jag trygg. Hos dig är jag mig själv. Hos dig är jag samma tjej som jag alltid har varit. Samma tjej som jag alltid kommer att vara. Hos dig är jag Henrietta Elin Bergh. Hos dig är jag den tjej som du lärde känna för många år sedan. Hos dig kommer jag stanna hela mitt liv. Hela mitt liv kommer jag vara hos dig Emelie Louise Lindhult.

För utan dig, är jag inte mig. Mitt liv och ditt liv, vårt liv. Vi är livet tillsammans. För så som du får mig att må, kan ingen annan i hela världen få mig att må. Jag och du kommer aldrig svika varandra, vi har bråkat, vi har skrattat, vi har gråtit, vi har skrikit, vi har puttats och knuffats, bitits och kittlats, kramats och pussats, ja du är min vän. En vän som aldrig någonsin kan ersättas. Jag är din, du är min, vi är varandras.

Vill du vara min bästa kompis, min bästis? Ja, det ville du. Vill du vara min bästa kompis, min bästis? Ja, det ville jag. Där var vi då vännen min. Här är vi idag vännen min. Där är vi då vännen min. Då, Nu och För alltid. Emelie plus Henrietta är lika med sant för alltid. Hjärtat mitt är ditt."


DU OCH JAG MOT VÄRLDEN.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar